Методичні поради

Зверніть увагу! Корисна інформація:

http://library.chytomo.com/

Бібліотечний калейдоскоп

https://drive.google.com/file/d/11U8-rf0EMzeyr-dmTRlqxc6TEY4KrTTi/view?usp=drivesdk

Реформа сфери соціальних послуг в умовах децентралізації     https://decentralization.gov.ua/social


Календар знаменних та пам`ятних дат: https://lib.if.ua

Плануємо роботу публічної бібліотеки на 2020 рік
При плануванні роботи бібліотеки на наступний рік дуже важливо шукати власну внутрішню мотивацію та ентузіазм. Сьогодні перед бібліотеками стоїть надзвичайно багато викликів, на які необхідно реагувати, шукати і пропонувати реальним і потенційним відвідувачам такі послуги і такий контент, що найбільшою мірою відповідають їх потребам. За простором, наповненням, формами роботи, рівнем компетентностей персоналу і потребами відвідувачів бібліотеки дуже різняться. Незмінною залишається одна із важливих функцій бібліотеки - просвітницька, суттю якої є поширення знань. Значення просвітницької функції бібліотек в даний час посилюється, тому що, з одного боку, відбувається зубожіння інтелектуального і  морального потенціалу суспільства, з іншого - активний розвиток комп'ютеризації, що дозволяє оптимально задовольнити ділові, прагматичні потреби особистості.
ООН визначено 2020 рік - роком сімейних фермерських угідь, а також роком боротьби зі злиднями. Також 2020 названо роком водних ресурсів, осіб африканського походження та енергетики для кожного. Такі орієнтири було визначено недарма. Вони є серйозною проблемою, а ООН виділяє близько десяти років задля якнайскорішого подолання проблеми. Представники організації запевняють, що кожному треба знати трошки більше про нагальні складнощі та те, що відбувається навколо.
2020 рік оголошено також  Міжнародним роком здоров'я рослин (International Year of Plant Health). На це рішення вплинув той факт, що за даними Продовольчої і сільськогосподарської організації Об'єднаних націй (FAO) щорічно у світі втрачається до 40% продовольчих культур із-за шкідників, хвороб і бур'янів. Звичайно, дуже важливою була визнана необхідність донесення цих фактів до широкої громадськості і людей, що визначають політику в агропромисловому секторі господарства країни.
У музеї Біблії в Вашингтоні проголосили “2020 – Всесвітній Рік Слова Божого”.


Книжковою столицею світу 2020 року стане столиця Малайзії Куала-Лумпур. Про це повідомляється на офіційному сайті ЮНЕСКО. Зазначається, що це місто було обране через великий акцент на інклюзивній освіті, розвитку освіченого суспільства та доступному читанні для всіх верств населення міста.

Цілі сталого розвитку (ЦСР), яких на сьогодні дотримуються всі країни світу, встановлюють власні показники розвитку і включають 17 цілей і 169 конкретних завдань. Перелік ЦСР був офіційно затверджений на засіданнях Генеральної Асамблеї ООН в кінці вересня 2015 року.

Основні пріоритетні завдання модернізації діяльності бібліотек Києва визначено на с.17 Комплексної міської цільової програми "Столична культура: 2019-2021 рр."
Діючі міські цільові програми, на які мають орієнтуватися бібліотеки у своїй діяльності, - тут.
Без залучення громадськості до активностей - бібліотека мертва. Тож корисним буде перед плануванням ознайомитися із дослідженням щодо громадянського залучення.
Обличчя історії і культури України формують особистості. Ми маємо привертати увагу до видатних постатей, які стали гордістю України.
У 2020 році ми відзначатимемо:
450 років з дня народження Памво Беринди – відомого українського лексикографа, мовознавця, який залишив по собі великий літературний доробок та неабияк вплинув на розвиток національної літератури.
175 років з дня народження Олени Косач – тітки Лесі Українки. Вона є авторкою низки гумористичних та історичних віршів, декількох поем.
125 років з дня народження Максима Рильського – дуже відомого українського поета, перекладача та мовознавця. Рильський за роки свого життя випустив чимало збірок поезій та перекладів, а його твори вивчаються у школах й досі.
Згадуючи про ювілеї письменників і поетів у 2020 році, треба не забувати, що також у квітні святкуватиметься ціле століття від часу народження Григорія Тютюнника – письменника, прозаїка та поета, який працював над відродженням національної словесності.
Також у 2020 році відзначатиметься 160 років з дня народження відомого російського письменника Антона Чехова, який є одним з найвідоміших драматургів світу. Його твори перекладені більш ніж на сто мов та є популярними в усьому світі.
130 років з дня появи на світ Бориса Пастернака. Ця людина за свою діяльність була удостоєна Нобелівської премії у галузі літератури, але Пастернак був змушений відмовитися від неї через цькування з боку радянського уряду.
У 2020 році відзначатиметься 215 років з дня народження Ганса Андерсена – всесвітньовідомого данського прозаїка та поета. Саме в день народження письменника у всьому світі святкується Міжнародний день дитячої книги.
120 років з часу появи на світ Антуана де Сент-Екзюпері – французького письменника, поета, який був удостоєний титулу віконта. Письменник мав численні нагороди, а його твори вивчаються в начальних закладах усього світу.
А тепер трохи про книжкові ювілеї. 
425 років з часу публікації всесвітньовідомої трагедії Шекспіра «Ромео та Джульетта», що розповідає про любов молодого хлопця та дівчини з двох ворожих веронських родів.
235 років від дати публікації книги «Пригоди барона Мюнхгаузена», написаної письменником Еріхом Распе.
У 2020 році виповнюється 180 років з часу виходу у світ "Кобзаря" Т.Г.Шевченка.
Цілих 170 років тому вперше було опубліковано роман «Життя Девіда Копперфільда, розказане ним самим», написаний Чарльзом Діккенсом.
155 років тому вперше видавництвами було опубліковано роман «Вершник без голови»  Томаса Ріда.
А ще 150 років тому Жуль Верн опублікував один з найвідоміших творів сучасності – роман «20000 ллє під водою».
140 тому світ вперше побачив роман Федора Достоєвського  «Брати Карамазови».
 130 років тому було опубліковано відомий твір «Портрет Доріана Грея», написаний Оскаром Уайльдом.
65 років тому був опублікований відомий та дуже популярний роман «Лоліта» Володимира Набокова.
55 років тому Микола Носов опублікував надзвичайно популярну дитячу книгу «Незнайко на Місяці».

Родинне дозвілля у бібліотеці:

 tobm.org.ua


Бібліотека - як майданчик презентації творчості
http://lvivmetod.blogspot.com/ 

У 2019 РОЦІ ДЕНЬ ЄВРОПИ В УКРАЇНІ СВЯТКУЮТЬ 18 ТРАВНЯ
Рекомендації бібліотекам та Пунктам європейської інформації щодо святкування Дня Європи читайте тут - https://eulib.ula.org.ua/…/880-u-2019-rotsi-den-yevropy-v-u…

 

ІНТЕРАКТИВНІ РЕСУРСИ

Літературна вітальня «Віммельбух» : (топ-5 книжок без текстів) [25.12.2018]
«Сучасні, кращі, незвичайні» : (віртуальна екскурсія бібліотеками світу для учнів 5-7 класів) (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [20.12.2018]
Неймовірні перемоги Сельми Лаґерлеф : (до 160-річчя від дня народження шведської письменниці) (бренд-автор-шоу для дітей молодшого та середнього шкільного віку) [20.09.2018]
«Прості істини сучасних казок» : (топ-5 німецьких сучасних авторів) [27.06.2018]
«Топ-5 американських медалістів» : (твори-лауреати медалі Кальдекотта Американської бібліотечної асоціації) [26.12.2017]
SOS у морі Інтернету : (безпечна навігація Всесвітньою мережею для учнів 5-6 класів) (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей ) [22.12.2017])
Дивовижна планета Астрід Ліндґрен : (бібліоасорті до 110-річчя від дня народження шведської казкарки) (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [30.09.2017]
«Топ-5 американських медалістів» : (твори-лауреати медалі Кальдекотта Американської бібліотечної асоціації) [03.07.2017]
Правда життя Ірини Вільде : (до 110-річчя від дня народження української письменниці) : (літературний бібліопортрет для дітей старшого шкільного віку) [29.05.2017]
Що Поштарик нам приніс? : (знайомство з періодичними виданнями) (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [30.12.2016]
Космічні орбіти України : (до ювілейних дат діячів космічної галузі) : (бібліомікс для дітей середнього та старшого шкільного віку) [28.10.2016]
Сага про Симиренків : (розповідь про славетний родовід для дітей старшого шкільного віку) [30.06.2016]
Країна Чудес Френка Баума : (до 160-річчя від дня народження американського дитячого письменника) [29.06.2016]
«Гордість української драматургії: Іван Карпович Карпенко-Карий» : (до 170-річчя від дня народження) : театрально-бібліографічна розвідка для дітей старшого шкільного віку (слайд-шоу ресурсу на блозі «НБУшка»; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [29.09.2015]
Книжкограй [10.08.2015]
«Енциклопедії та словники – у навчанні помічники» : (для учнів 1-4 класів) (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [18.06.2015]
«Голос і душа пісенної України: Маруся Чурай» : (до 390-річчя від дня народження) : віртуальна музично-бібліографічна розвідка для дітей старшого шкільного віку (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [18.03.2015]
«Славетна постать музичної України» : (до 200-річчя від дня народження українського композитора, автора національного гімну М. М. Вербицького) : музично-пізнавальний екскурс для дітей старшого віку (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [19.02.2015]
«Бібліотека – дім твоїх друзів» : (знайомство з бібліотекою, правила спілкування з книгою, гігієна читання) (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей ) [30.12.2014]
«Від папірусу до книги» : (короткий екскурс в історію книги для учнів початкових класів) (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей ) [29.09.2014]
«Пригоди книжки» : (знайомство з книгою: структура, художнє оформлення) (слайд-шоу ресурсу на сайті бібліотеки; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [29.09.2014]
«Зачинатель національної соціально-побутової прози: Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко» : (літературний екскурс у життя та творчість українського письменника для дітей середнього та старшого шкільного віку) : (до 235-річчя від дня народження) (слайд-шоу ресурсу на блозі «НБУшка»; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [02.12.2013]
«Серце, віддане музиці: Платон Майборода» : (до 95-річчя від дня народження українського композитора) : музично-бібліографічне ревю для дітей середнього та старшого шкільного віку (слайд-шоу ресурсу на блозі «НБУшка»; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [02.08.2013]
«Літературними стежками Самуїла Маршака» : (до 125-річчя з дня народження російського письменника) : пізнавально-ігрове досьє для дітей молодшого шкільного віку (слайд-шоу ресурсу на блозі «НБУшка»; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [31.10.2012]
«Пригоди дерев’яного хлопчиська» : (до 75-річчя публікації книжки О. Толстого «Золотий ключик, або «Пригоди Буратіно») : бібліовояж для дітей молодшого та середнього шкільного віку (слайд-шоу ресурсу на блозі «НБУшка»; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [20.10.2011]
«Подорож країною казок Редьярда Кіплінга» : бібліографічна мандрівка для дітей молодшого та середнього шкільного віку (слайд-шоу ресурсу на блозі «НБУшка»; повна версія доступна локально у НБУ для дітей) [17.01.2010]
«Сім природних чудес України» : заочний краєзнавчо-туристичний похід для дітей 12-15 років [07.09.2009]
«Хто в рукавичці живе» : казково-пізнавальна мандрівка за сюжетом української народної казки «Рукавичка» для дітей 7-10 років [27.05.2008]
Пограйте разом - бібліографічні ігри для дітей (Житомирська обласна бібліотек для дітей)
Птахи нашого краю - гра, бібліотечний урок та вікторина для дітей молодшого шкільного віку (Житомирська обласна бібліотек для дітей)
Тенета Інтернету — web-кросворд ( для дітей середнього та старшого шкільного віку) (Житомирська обласна бібліотек для дітей)
Web-словничок в картинках (для дітей молодшого шкільного віку) (Житомирська обласна бібліотек для дітей)
Вчитель Радості й Добра - інтерактивний літературно–бібліографічний посібник для організаторів дитячого читання, які працюють з дошкільниками та учнями молодшого шкільного віку (за казкою В.О. Сухомлинського «Стара – стара вишня») (Кіровоградська обласна бібліотек для дітей)
Віртуальна подорож бібліотекою (Миколаївська обласна бібліотек для дітей)
«Встає над нами сонце, як вставало...» : веб-квест за творчістю В. Симоненка (Миколаївська обласна бібліотек для дітей)
Как Ивашка книгу про слонов искал - веб-подорож для дітей 7-9 років (Миколаївська центральна бібліотека для дітей ім. Ш.Кобера та В.Хоменка)
Чудесные приключения в волшебном чулане - вебліографічна подорож (Миколаївська центральна бібліотека для дітей ім. Ш.Кобера та В.Хоменка)
Чи знаєте ви свій край? - вікторина (Полтавська обласна бібліотека для дітей ім. Панаса Мирного)
Бібліоігротека - ігрові інтерактивні завдання, вікторини, пазли, ребуси, кросворди (Рівненська обласна бібліотека для дітей)
Веб-квести (Рівненська обласна бібліотека для дітей)
Ігродром (Херсонська обласна бібліотека для дітей ім. Дніпрової Чайки)
Мистецька минувшина Черкащини - краєзнавча подорож для учнів 5-6 кл. Вип. 1.(Черкаська обласна бібліотека для дітей)
«Нехай Україна у щасті буя – у тім нагорода і втіха моя» - літературна розвідка із серії «Їх імена – окраса краю» для учнів 7-9 класів : до 175-річчя від дня народження Михайла Петровича Старицького (Черкаська обласна бібліотека для дітей)
Письменники Черкащини – дітям - літературна мандрівка для учнів 1-4 класів (Черкаська обласна бібліотека для дітей)
Подорож казками Василя Симоненка - розважально-пізнавальна мандрівка для учнів 1-4 класів (Черкаська обласна бібліотека для дітей)
Сам я родом з Черкаського краю... - мандрівка творами для дітей Сергія Носаня для учнів 1-4 класів (Черкаська обласна бібліотека для дітей)
Світ дитинства у творах письменників Черкащини - літературна подорож для учнів 1-4 класів (Черкаська обласна бібліотека для дітей)

Інтерактивні тести, розроблені бібліотекарями ЦРБ ім. Аркадія Гайдара (Центральна районна бібліотека ім. Аркадія Гайдара для дітей ЦБС Оболонського району м. Києва)

ХОБТ запрошує взяти участь у регіональних конкурсах

31.01.2019 09:29

Правління ГО «Херсонське обласне бібліотечне товариство» у 2019 році запрошує взяти участь у регіональних конкурсах:

  • на кращу роботу бібліотек з відзначення 75-річчя визволення Херсонщини та утворення Херсонської області.
    • ​Для участі в даному конкурсі необхідно надіслати текстову інформацію про діяльність бібліотеки у 2019 р. за вищезазначеною темою та надати додаткові матеріали: сценарії заходів, статистичні дані, фотографії, відео та ін. (звертаємо вашу увагу, що інформацію необхідно надіслати до 31.07.2019 р.);
а також у:
  • Форумі молодих бібліотекарів Херсонщини «Лідери змін», що відбудеться у с. Стрілковому Генічеського району Херсонської області в червні 2019 р.
У разі виникнення питань просимо звертатися за тел.: (0552) 32-18-29; 26-40-29.
джерело: http://nmo.lib.kherson.ua
Скарбничка-методичка


Цікава збірка сценаріїв трьох інтерактивних заходів для юнацтва («Те, що робить нас українцями», «Зоряне сяйво Європи», «Неймовірні факти про світ») від наших колег з Запоріжжя. Можна використати практично кожній бібліотеці.
http://younglibzp.com.ua/…/%D0%86%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D…

Віртуальний бібліодайджест 2018 №2


В цьому випуску віртуального бібліодайджеста представлені сучасні форми масової роботи з молоддю, та корисні поради з просування бібліотеки в соціальній мережі Instagram.


Останніми роками форми масової роботи в бібліотеках зазнали значних змін. Крім традиційних, з’явилися нові, невідомі раніше або ж відомі, але осучаснені.
Серед заходів Кіровоградської ОБЮ ім. Є. Маланюка можна виокремитиdream-party «Куди приводять сни», влаштоване до Всесвітнього дня сну, який відзначається щорічно третьої п’ятниці березня згідно з рішенням Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ). Проблема сну сьогодні є досить актуальною, оскільки дуже багато людей страждає від безсоння, розладів сну. Той, хто мало спить, дратівливий, надмірно емоційний і не може зосередитися. 
У зв’язку з бібліотечним dream-party «Куди приводять сни» було оформлено інформаційну дошку із порадами «Що треба знати, щоб уночі гарно спати», книжкову виставку сонників «Всі таємниці сновидінь». Також у фойє бібліотеки було інстальовано фотостудію, де бажаючі могли сфотографуватися з м’якими іграшками на імпровізованому ліжку з подушками. Ще можна було відвідати студію тлумачення снів, де «провидиця» розтлумачувала сни, що наснилися відвідувачам заходу. 
На «тихій» годині «Що ти знаєш про сон?», яку відвідали учні та студенти навчальних закладів міста, бібліотекарі розповіли про те, скільки годин повинна спати людина, скільки є фаз сну, як вони розподіляються за тривалістю, до чого призводить нестача сну, про причини денної сонливості та про те. як правильно прокидатися вранці. 
Отже, відвідувачі бібліотечного dream-party «Куди приводять сни» зрозуміли, що міцний сон – це найкраще природне джерело здоров’я, молодості та краси. Хороший сон покращує пам’ять, рятує від депресії, відновлює сили. 
В статті Наталії Таратути, завідувача відділу мистецтв Кіровоградської обласної бібліотеки для юнацтва ім. Є. Маланюка ви дізнаєтесь про імпровізовану фотостудію «Осінній дощ», бібліомікс «Парасолька: модний аксесуар чи дах над головою?», цикл ігр «Мафія» та інші цікаві заходи. 

Instagram - дуже популярний сервіс з елементами соцмережі для обміну фотографіями, який на кінець 2017 року використовували більш ніж 800 млн користувачів, з них 500 млн відвідували свої акаунти щодня; цікаво, що 60% користувачів Instagram віком 18-29 років. Наразі дуже стрімко зростає популярність цього ресурсу, особливо серед молоді. Instagram називають чи не найкращим мобільнім додатком та найвпливовішим серед соціальних мереж у світі. Бібліотеки зарубіжжя вже активно прокладають свої маршрути завдяки цьому додатку. Докладати зусиль задля результативного спілкування з користувачами в Instagram мають і українські бібліотеки. Бажаєте бути там, де вже зараз знаходяться ваші активні користувачі? Тоді дійте!
З чого розпочати?
Завантажуйте додаток у смартфон, або інший персональний ґаджет, та налаштовуйте обліковий запис. Створюйте акаунт, оформлюйте за правилами (логін, назва, опис, посилання, аватар, налаштування).
Виберіть ім'я чи назву, які потрібно знайти дескриптору в Facebook, Twitter, Pinterest або інших соціальних мережах. Подумайте про використання тієї ж фотографії профілю бібліотеки. Синхронізація варта того, коли сторінки чи представництва книгозбірні намагатимуться знайти у мережі Інтернету. 
В описі вкажіть повну назву своєї бібліотеки; тут треба бути конкретним і уникати скорочень. Також додайте країну, область, місто тощо.
Обов'язково додайте URL (електронну адресу) веб-сайту бібліотеки у відповідному розділі. Це важливо!
Бажано стисло визначити місію бібліотеки, а не обмежитися додаванням лозунгу чи заклику на кшталт: «Вітаємо у нашій фотогалереї!», «Чи приєднуйтеся до нашої бібліотечної спільноти!», бо це виглядає напрочуд банально.
Плануйте контент
Важливо заздалегідь визначити та сегментувати цільову аудиторію бібліотеки, тому надалі розробляйте контент-стратегію, а саме складайте рубрики та види постів; визначайте частоту постів; вивчайте, яким чином впровадити у тексти постів принципи периферійного переконання (тому що саме візуальна ланка в lnstagram стає провідною). Бажано на цьому етапі опрацювати емоційні та раціональні бібліотечні унікальні пропозиції. Які вони, чи є сенс їх розширити, переглянути? Й тоді вже складайте план публікацій на місяць.
Безумовно, треба дуже ретельно формувати тексти для постів під світлинами, бо саме ці тексти повинні працювати на репутацію бібліотеки.
Що робити для успішного просування, в який спосіб, які існують тренди, якими є механізми створення привабливого образу бібліотеки в instagram?
Спосіб перший. Книжкові релізи. Що мається на увазі? Це якісні та нетривіальні фотопрезентації книжок: нових, бестселерів, забутих, рідкісних, з автографами, чи, наприклад, у єдиному кольорі, з цікавими ілюстраціями тощо. Більше фантазуємо, креативимо, й тоді бачимо доволі велику кількість «сердечок-вподобань» (лайків) та коментів, потім робимо висновки.
Спосіб другий. Ще раз про бібліотечні сервіси та події. Маємо викладати світлини про прийдешні івенти (події), про акції та заходи для усіх вікових груп, що вже відбуваються чи вже відбулися, дуже яскраві невеликі відео про події. Цікаво, що коли фото роблять безпосередньо учасники, то бібліотека має викладати найкраще. Не забувайте рекламувати сервіси та послуги ненав'язливими світлинами. Головне: обрати фотографії більш якісні та незвичайні, з посмішкою, з фантазією, але інформативні.
Спосіб третій. За лаштунками. Світлини про те, чого не побачить звичайний користувач бібліотеки: книгосховище, реставрація книжок, як відбувається покращення бібліотеки тощо. Багато хто віддають перевагу попередньому перегляду або можливості підглядати у майбутні проекти. Якщо бібліотека працює над чимось, покажіть через світлини чи коротке відео те, як створюються виставки, акції чи заходи. Відображення фотографій робочої атмосфери - це дуже цікавий перебіг - чому б не поділитися світлинами із-за лаштунків?
Спосіб четвертий. Бібліотекарі навчають та навчаються. Якщо ви збираєтеся на навчання на будь-який професійний тренінг, коучинг чи семінар, чому б не включити такі фотографії до профілю бібліотеки? Покажіть, що ви є частиною більш широкого кола професійних бібліотекарів, які прагнуть постійно вчитися, впроваджувати інновації та нові розробки, переймати найкращий досвід, а всі навчання саме для того щоб надати користувачеві бібліотеки найкращі послуги. Й ще публікуємо світлини про досягнення бібліотеки та бібліотекарів - не забуваймо, бо це важливо!
Навчання читачів комп'ютерним технологіям, допомога в опануванні персональних ґаджетів у бібліотеці - такі світлини та текстові пояснення до них мали б набирати лайків та коментарів підписників сторінки бібліотеки в Instagram.
Спосіб п'ятий. Репрезентація бібліотекарів. Фото співробітників бібліотеки - відмінний спосіб змусити бібліотекарів виглядати доброзичливими й готовими допомогти читачеві в його пошукових потребах.
Спосіб шостий. Покажіть бібліотечний простір. У вас відмінний бібліотечний простір? У вас є зони, призначені для дітей або підлітків? У вас вільний доступ до книжкового фонду? У вас є зона релаксу чи ігровий куточок? Чому б все це не показати та не розповісти в lnstagram? 
Спосіб сьомий. Демонструйте свою видавничу та рекламну продукцію. Якщо готуєте у вашій бібліотеці якийсь захід, то, мабуть, створюєте листівки, рекламні флаєри, афіши-анонси, постери, інші маркетингові матеріали? Отож перетворюйте маркетингові друковані матеріали в електронні завдяки публікаціям в Instagram!
Більше про те для чого потрібні гештеґи, як працювати з аудиторією та про різноманітні способи просування бібліотеки в Instagram – в статті Олега Соцкова, методиста Харківської державної наукової бібліотеки ім..В.Г.Короленка.

Список використаних джерел:
1. Компетенції обслуговування молоді для бібліотечних фахівців : [міжнар.док.] // Бібліосвіт.- 2018. – Вип.1 (65) 2018. – С.12-13.
2. Соцков, О. Способи використання Instagram в бібліотеці / Олег Соцков // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. – 2018. - №4. – С.13-16.
3. Таратута, Н. Бібліотека – центр культурного дозвілля молоді / Наталія Таратута // Бібліосвіт. – 2018. – Вип.3 (67) 2018. – С.20-26. – Режим доступу: http://profy.4uth.gov.ua/methodical-work-of-the-state-library-of-ukraine-for-youth/newsletter-bibliosvit/2018-issue-65-68/bibliosvit-67-no3-2018.
Планування 2019. Дубль 1
metobuks.blogspot.com

Планування 2019. Дубль 2



Книги-ювіляри 2019



300 років – (1719) – «Життя й незвичайні пригоди Робінзона Крузо» Д.Дефо 









150 років – (1869) – «20000 льє під водою» Ж.Верн









140 років – (1879) – «Ляльковий дім» Г.Ібсен










140 років – (1879) – «Кайдашева сім'я» І.Нечуй-Левицький










130 років – (1889) – «Сто тисяч» І.Карпенко-Карий

120 років – (1899) – «Сава Чалий» І.Карпенко-Карий









120 років – (1899) – «Новина» В.Стефаник

110 років – (1909) – «Мартін Іден» Дж. Лондон
100 років – (1919) – «Пригоди Тарзана в джунглях» Е.Р.Берроуз









90 років – (1929) – «Прощавай, зброє!» Е.Хемінгуей
90 років – (1929) – «На західному фронті без змін» Е.М.Ремарк







90 років – (1929) – «Мина Мазайло» М.Куліш



80 років – (1939) – «Грона гніву» Дж. Стейнбек










70 років – (1949) – «1984» Дж. Оруелл









60 років – (1959) – «Останній дюйм» Д. Олдридж

50 років – (1969) – «Бійня номер п᾽ять» К. Воннегут
50 років – (1969) – «Хрещений батько» М. П᾽юзо
50 років – (1969) – «А зорі тут тихі» Б.Васильєв
40 років – (1979) – «Маруся Чурай» Л.Костенко
40 років – (1979) – «Путівник по Галактиці для космотуристів» Д.Адамс



До вашої уваги також "Календар знаменних і пам'ятних дат на 2019 рік", підготовлений головним методистом  НМВ Херсонської обласної бібліотеки для юнацтва - Ольгою Козаченко. 

Календар вміщує основні знаменні дати всесвітнього, міжнародного, всеукраїнського значення, а також важливі події Херсонщини, які будуть відзначатися у 2019 році.
Видання розраховане на бібліотечних фахівців, що працюють з молоддю, працівників культури, педагогів.
Сьогодні хочу поділитись з вами
інформацією ще про один цікавий, на мою думку, сервіс:

https://learningapps.org/

джерело : http://koledgemetodist.blogspot.com

Цікаві бібліоіграшки

Важливим засобом орієнтації в світі книг для самих маленьких користувачів є посібники-іграшки, оскільки гра - основний вид їх діяльності. Тому використання різних бібліографічних, рекомендаційних посібників  у формі іграшок дають можливість залучити малюків до використання бібліографічної інформації без примусу. Вони не тільки розкривають перед дітьми інформаційні ресурси бібліотеки, а й допомагають розвивати їх читацькі інтереси, формувати мотивацію до читання. Сьогодні в бібліотеці не вистачає цікавих бібліографічних, рекомендаційних посібників. Тому можна зробити посібник-іграшку самому. Нові цікаві ідея я відшукала на блозі «Копающиесяв методиках» та «Просто библиоблог»

Приклади бібліоіграшок
Макет «Ворон». Крупний макет ворона з розкритими крилами і емблемою: «Я - ворон». На розкритих крилах - загальна інформація про птаха. На грудях ворона - рекомендаційний список літератури про те, в яких джерелах можна почерпнути інформацію про нього.
Макет «ЯЛИНКА з загадками». Можна використовувати штучну невелику ялинку або виготовити її з паперу. На ялинці різнокольорові кулі, гірлянди, буси, прапорці, цукерки, горіхи. Краще, якщо будуть справжні і несправжні, але з секретом: розвернеш велику цукерку і виявиш в ній привітання у віршах, побажання приготувати до новорічного столу що-небудь смачне і інформацію про книгу, де можна знайти рецепти цих страв, загадку і т.п. Прапорці теж повідомляють про книги, які допоможуть дізнатися, як зустрічають Новий Рік в різних країнах,
«Поради Домовенка» - ще один нетрадиційний посібник-іграшка. Лялька-домовичок пропонує заглянути в кишені червоної сорочки і знайти там закладки зі списками літератури. У правому кишеньці знаходяться рекомендаційні списки книг і прислів'я про життя домових, в лівому - закладки зі списками літератури про забобони, заклинання і т.п.
Макет «Пташиний ринок»
Його можна зробити зі звичайної клітини, вистеливши дно мохом і ін. природними матеріалами. У неї помістити паперові фігурки, що зображують різні види птахів, а на звороті вказати назви ілюстрованих книг про птахів. Використання природних матеріалів в подібних посібниках дозволяє бібліотекарям зробити іграшки не тільки максимально наочними, виразними, але і «оживити», наблизити до справжнього світу, що оточує дитину.
Кузькіна скринька
Зовнішній вигляд - книга-фігура, дійсно схожа на скриньку. Відкриваємо "скринька" і читаємо: "Здрастуйте! Я - домовичок Кузька, але домовичок незвичайний, а літературний. Подорожую по книжках. Ці книги є моїми улюбленими. Загляньте в скриньку. Ми познайомимося з уральськими умільцями і пустотливими сестричками - кикиморка, послухаємо народні казки і потікши, побуваємо в гостях у Олександра Сергійовича Пушкіна, відгадаємо загадки Старика-годовиков ". На цій же сторінці можна побачити обкладинки книг з загадками, прислів'ями, приказками, народними та літературними казками. А на наступній сторінці перед бібліографічним описом і анотацією пояснюється: «У чарівній скриньці про книгах розказано найголовніше: хто її написав - це автор книги, як вона називається - заголовок, про що йдеться в книзі – анотація». Завершує цю яскраву книжку про книжки звернення до дітей: "Ви хочете зустрітися ще раз з домовенком Кузька і його друзями? Тоді швидше беріть кольорові олівці, фломастери і малюйте казку. Малюнки залишайте в чарівній скриньці. Зазирне Кузька в скриньку, а там - нові казки ! ". На кожній сторінці посібника можна побачити чудові портретни і сюжетні малюнки-аплікації, пов'язані з утриманням рекомендованої книги і анотацією до неї.
Дивоіижна галявина
Це теж книга-фігура і одночасно книжка-затія. Вона радить читати розповіді про лісових звіряток, допомагає дізнатися, хто чим харчується, знайомить з загадками про тварин. Тільки книги треба пошукати в малюнках. Що ще любить заєць, можна дізнатися в книзі, назва якої заховано в капусті. Відгинають діти половинку капустяного листа і бачать підказку: Сладков Н. І. "Лісові казки". Загадки про їжачка можна знайти в книзі, назва якої знаходиться в червоному яблучко, що розмістився на спинці їжака. А лісовий горіх, який тримає в своїх лапках красуня-білочка, приховує цікаве завдання. Відгинають діти пів-листочка з малюнком, "відкривається" горіх, і ось воно - завдання: "Придумай сам казку про білочку". А ще є в посібнику вільні сторінки без малюнків, і дитині пропонуються самому намалювати звірів, які живуть в лісі, і знайти про них книги в бібліотеці.
Летючі квіти
Книги, рекомендовані цією бібліогрушкой, дадуть малюкам багато цікавої інформації про метеликів крилатих і легких, танцюючих над квітами, про метеликів зубатих і отруйних, про те, як виглядають метелики махаон, адмірал, денне павине око і інші. Кожна сторінка повторює форму окремого метелика, передає всі відтінки його візерунків і вигини ліній крилець. Зазвичай завдання даються в кінці посібника або на кожній сторінці. Так передбачено і в цьому посібнику. Щоб розвивати уважність дитини, вчити його зосереджено розглядати картинки, йому пропонується знайти сховавшихся в малюнках книжки 13 зелених і жовтих гусінь, з яких з'являються метелики. А щоб не менш уважно читати або слухати читання вголос, запам'ятати більше корисної інформації, на одному з розворотів знаходяться запропоновані контурні малюнки різних видів метеликів з підписами їх назв. Тут же, вгорі, приклеєна кишенька, в якій вкладено маленькі, вирізані з паперу, різнокольорові метелики. І дається завдання: "Допоможіть нашим метеликам-красуням відшукати свої наряди. Тільки не помилиться, інакше вони можуть загинути". Якщо дитина була уважним читачем або слухачем, то він без помилок покладе кожного метелика на потрібне місце.
Чарівна карусель

Цей покажчик-іграшка у вигляді іграшкового каруселі, виконану на висоту книжкової полиці, яка обертається навколо своєї осі. На платформі були розміщені вирізані з картону фігурки. Це відомі дитині літературні казкові герої: Снігуронька, Кіт у чоботях, Айболить, Попелюшка, Колобок, та ін... У кишеньках під кожною фігуркою поміщені картки з бібліографічним описом книг, в яких є ці герої. Діти повинні були розгадати заховане тут слово. Воно складалося з перших літер назв казок, в яких живуть ці герої. Граючи з каруселлю, вгадуючи героїв і їх казки, читачі дізнавалися, в яких книжках знаходяться кожна з цих казок.

Нові ідеї інформаційно-бібліографічного обслуговування читачів.




Сьогодні бібліографічна робота  зазнає змін. І щоб зацікавити читача потрібно використовувати нові форми та методи. Гарний матеріал викладений на блозі «Просто бібліоблог». Він  об’ємний, цікавий та корисний.  Гадаю, що він стане у пригоді не лише моїй бібліотеці.



Лепбук. Не таємниця, що діти люблять щось покрутити, розібрати і зібрати.


Можна разом з дітьми створити «лепбук». У дослівному перекладі з англійської означає


«наколінна книга» (lap - коліна, book - книга). Вперше створювати лепбукі почали американці. Лепбук - це книжка-розкладачка з кишеньками, дверцятами, віконцями, вкладками і рухливими деталями, в яку поміщені матеріали на одну тему. Лепбук зазвичай роблять на аркушах формату А3. Форми надання інформації можуть бути будь-які: тексти, малюнки, картинки або фотографії, ігри. Все, що придумали, розмістіть в кишеньках, блокнотиках, міні-книжках, книжках-гармошках, що обертаються навколо, конвертиках різних форм, картках. Діти все це можуть помацати, покрутити, висунути. Вони, з одного боку, покликані привернути інтерес дитини. А з іншого боку, це прекрасний спосіб подати інформацію в компактній формі.


Бібліобокси. Вони являють собою коробочки-трансформери. Відкриваючи коробочку, дитина потрапляє наприклад в ліс, де живе Михайло-ведмідь. Михайло загадує загадки, читає вірші про ведмедів, розповідає про книги, казки про цих тварини. За таким же принципом можна зробити бібліобудку, де живе собачка, яка шукає друзів. Можна зробити пряниковий будиночок. Усередині будиночка пряники, на яких бібліографічний опис книги або статті про пряники.









Адвен-календар. З чого тільки не роблять мами календарі очікування для дітей:

з паперу, картону, тканини, стрічок, ґудзиків і природних матеріалів. А також з дитячих

шкарпеток і рукавиць, дерев'яних скриньок, металевих відерець і прищіпок для прання. Ми, бібліотекарі, можемо скористатися цією ідеєю і створити книжковий адвент-календар. Адвент (від лат. Adventus - прихід) - це період підготовки до Різдва. Якщо вам не подобається слово Адвент, можна його замінити на книжковий календар очікування. Красиво пакуємо книги, перев'язуємо їх яскравою стрічкою і ставимо на виставку. Кожен день (або раз на тиждень) ми будемо відкривати по чарівній згортці і працювати з цією книгою. Наприклад, якщо ми відкрили книгу про творчість, то можна зробити день творчості. Якщо відкрили книгу «Снігова королева», то можна зробити день снігових історій. До кожної книги важливо заздалегідь підготувати різні завдання. Це можуть бути загадки, кросворди, ребуси, пазли, вірші, розмальовки, вікторини. В кінцевому підсумку у нас вийде книжкова виставка.


Букбокс. Це коробка з книгами, зі смаком підібраними на певну тему. Які саме книги всередині - залишається сюрпризом до того моменту, як ви відкриєте кришку. Це може бути «сімейна коробка», тобто для всієї родини: і для дитини, і для мами, і для тата, і для бабусі з дідусем. Вона може бути тематичною. Тут може бути добірка книг на річну тему - «море». Читати, щоб помріяти, для підготовки до подорожі, про самі подорожі або просто для настрою..Виходить  такий морський букбокс. Видається такий букбокс, наприклад на два тижні. Теми можуть бути різними: BABYBOX або «перша бібліотека малюка», «книжкові канікули» та ін.
Шедоу-бокс. Шедоу-бокс - це поглиблена рама або коробка, всередині якої у вигляді колажу поміщаються пам'ятні або тематичні предмети. Його можна зробити як одно секційний, так і багатосекційним. Це свого роду вітрина спогадів або вражень по прочитану книгу. Наприклад, по книзі Анніки Тор «Маяк і зірки». Можна взяти дві коробки. В одній коробці сама книга + бібліографічна закладка, а іншу заповнити різними предметами, картинками, з якими асоціюється дана книга. В шкатулку можна поклала листа Бленди до тата..Та інші речі: Море, чайки, маяк, черепашки ...

джерело: 

bibliotekacoledg.blogspot.com

Сервіс Canva - помічник для створення рекламних банерів бібліотеки і не тільки!

bibliotekacoledg.blogspot.com
Запрошуємо всіх до нашого віртуального проекту
"Краєзнавство Таврії". Тут ви зможете більше дізнатися про історію й сучасний розвиток Таврійського краю та познайомитися з повнотекстовими виданнями херсонських авторів.

Калейдоскоп знаменних дат на 2019 рік


Що таке книжкові інсталяції?

Книжкові інсталяції - інноваційні форми роботи бібліотек, метою яких є популяризація книги та залучення до читання. Ці неформатні книжкові виставки привертають увагу всіх, хто відвідає  бібліотеку, та  занурюють їх в атмосферу особливого ставлення до книги.  Це просто  рай для справжніх  книголюбів  та джерело креативних ідей для бібліотекарів.
Пропонуємо  оригінальні  книжкові інсталяції, створені співробітниками відділу документів з гуманітарних наук Миколаївської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. Гмирьова.

фото на "БлоГнот Методиста" методичного відділу Львівської обласної бібліотеки для дітей 


Чи моніторить місцева влада бібліотеки?

























Без сумніву, колеги, вам не раз зустрічалося красиве слово «моніторинг», яке часто вживають журналісти, політики , урядовці та громадські діячі.
В сучасних реаліях  моніторинг як інструмент спостереження, відстеження загальних тенденцій та змін уже тривалий час використовується  місцевою владою в різних сферах життєдіяльності своїх громад .
Не обходить увагою владний моніторинг і бібліотеки. У різних областях процес відбувається по різному.
Наприклад у м. Сміла так:
МОНІТОРИНГ СМІЛЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ ЦЕНТРАЛЬНОЇ БІБЛІОТЕЧНОЇ СИСТЕМИ
06.07.2018 | 09:08
З метою вивчення діяльності бібліотек міста, реалізації державної Стратегії розвитку бібліотечної справи в Україні до 2025 року «Якісні зміни бібліотек задля забезпечення сталого розвитку України», а також середньострокового плану пріоритетних дій уряду «Підвищення якості культурних послуг в місцевих громадах» в місті буде проводитися моніторинг Смілянської міської централізованої бібліотечної системи.
Бажаючих долучитися до моніторингу просимо звертатися у відділ культури…
Детальніше тутДискусійними залишаються питання щодо форм і методів збору повної, об’єктивної та своєчасної інформації , її аналізу та оцінки з метою підготовки умов для вироблення пропозицій та відповідних рішень щодо реалізації на місцевому рівні Стратегії розвитку бібліотечної справи в Україні до 2025 року.
А ось інший приклад моніторингу бібліотек від молодого, прогресивного, освіченого керівника нової генерації – Кондрачука Сергія Юрійовича,  голови Здолбунівської райдержадміністрації (Рівненська обл.).


Креативні ідеї оформлення бібліотечного простору

Книгарня з Далласу «The Wild Detectives» в соцмережах робить з класичних романів рекламні заголовки, щоб привернути увагу людей до читання. Наприклад, заголовок «Ніколи не вгадаєте, що сталося з цією дівчинкою-підлітком з Канзасу після того, як її будинок знищив торнадо» — є описом «Дивовижного чарівника країни Оз». Або ще: «Який новий синтетичний наркотик перетворює лондонців у жорстоких маніяків?» — це заголовок до книги Роберта Стівенсона «Дивна історія доктора Джекіла і містера Гайда».
Проект отримав назву літбейт (litbait), від англійської клікбейт (clickbait) — терміну, який означає вірусний контент із рекламними заголовками.
За допомогою літбейту на сайті книгарні, а також у соцмережах суттєво підвищилося відвідування. Крім того, магазин «The Wild Detectives» працює до півночі, пропонує голодним читачам їжу та напої, а при замовленні книги додому, може привезти вам чогось попити
За матеріалами bustle

Онлайнові ресурси, рекомендовані для проведення заходів  до Міжнародного Дня безпечного Інтернету
  1. Офіційна сторінка міжнародного проекту «День безпечного Інтернету». Містить ресурси для завантаження (плакати, листівки, відеоматеріали тощо). Англійською мовою. https://www.saferinternetday.org.
  2. Центр кращого Інтернету створено з метою просування безпечного використання цифрових технологій, розвитку та підтримки інформаційно-цифрового суспільства, просування культури та безпеки користування мережею Інтернет. https://betterinternetcentre.org/ 
  3. Комплексний освітній ресурс для дітей і вчителів «Про Інтернет» від компанії Google разом з Інтернет Асоціацією України. Освітня частина проекту складається з чотирьох навчальних модулів для школярів, інтерактивної гри «Подорож на Астерікс». Для вчителів розміщено методичний посібник, практикум для проведення занять, посилання на корисні ресурси. Українською мовою. http://www.prointernet.in.ua
  4. Мультимедійні навчальні дистанційні курси безпечного користування ресурсами мережі Інтернет від Міжнародної спілки електрозв’язку та Одеської національної академії зв’язку ім. О.С. Попова. Містить три курси за віковою періодизацією: базовий (для дошкільників та молодшого шкільного віку), середній (для учнів базової школи) та просунутий (для старшокласників, учителів, дорослих). Російською мовою.https://onlinesafety.info/#/home.
  5. Українська версія навчального посібника для батьків: «Клан Клік-Клац. Виховання дітей у цифрову еру». https://edpro.com.ua/blog/informacijna-bezpeka
  6. Дистанційний курс для школярів «Безопасность в Интернете» – Stepik. Російською мовою. https://stepik.org/course/191/.
  7. Курс «Критичне мислення для освітян» на платформі масових відкритих он-лайн курсів (МВОК) «Prometheus». Українською мовою.  https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+CTFT101+2017_T3/about.
  8. Курс «Інформаційна безпека у цифровому світі» на дистанційній платформі громадянської освіти від Відкритого Університету Майдану (ВУМ). Російською мовою. https://vumonline.ua/course/information-security/.
  9. Курс «Верифікація в Інтернеті» на дистанційній платформі громадянської освіти від Відкритого Університету Майдану (ВУМ). Російською мовою. https://vumonline.ua/course/verification-in-the-internet/.
  10. Курс «Основи інформаційної безпеки» на платформі масових відкритих он-лайн курсів (МВОК) «Prometheus». Українською мовою.  https://edx.prometheus.org.ua/courses/KPI/IS101/2014_T1/about
  11. Курс «Інформаційні війни» на платформі масових відкритих он-лайн курсів (МВОК) «Prometheus». Українською мовою.  https://edx.prometheus.org.ua/courses/KNU/102/2015_T2/about
  12. Тренінгові вправи з безпечної поведінки в Інтернеті для дітей та молоді. Українською мовою. http://startuem.lg.ua/?p=1427.
  13. Каталог наукових публікацій з питань формування безпечної поведнінки дітей в Інтернеті. Українською мовою.https://independent.academia.edu/OlenaChernykh.
  14. Авторський тренінг Ніни Дементієвської "Критичне оцінювання ресурсів Інтернету" для вчителів і учнів. Українською мовою.https://goo.gl/csVMOR
  15. Довідник з академічної доброчесності для школярів. . Українською мовою. http://www.univer.kharkov.ua/docs/work/dovidnyk-SAUP.pdf
  16. Проект «Права людини та Інтернет», спрямований на формування знань та навичок свідомого користування Інтернетом, навчання правам людини он-лайн та запуск механізмів реагування на їх порушення. Орієнтований на старшокласників та дорослих. Українською мовою. http://hr-online.org.ua/ua/.
  17.  Посібник з прав людини для інтернет-користувачів та пояснювальний меморандум. Українською мовою. https://rm.coe.int/16802e3e96
  18. Ресурси проекту сприяння академічній доброчесності в Україні (SAIUP). Українською та англійською мовами. http://www.saiup.org.ua/resursy/.
  19. Google Центр безпеки. Інформаційний портал, який містить інформацію про інструменти безпеки Google (безпечний пошук, безпечний режим перегляду відео на каналі YouTube, налаштування вікових фільтрів для мобільних додатків тощо), а також рекомендації провідних міжнародних експертів, що займаються питаннями інтернет-безпекиhttps://www.google.com/intl/uk/safetycenter/
  20. «Закладинки» — посібник з протидії мові ненависті он-лайн через освіту з прав людини. https://www.nohatespeechmovement.org/ public/download/Bookmarks_UA.pdf
  21. Офіційний сайт неурядової некомерційної громадської організації та міжнародної мережі організацій, присвячений боротьбі із сексуальною експлуатацією дітей. Містить ресурси для завантаження (плакати, листівки, відеоматеріали тощо). Англійською мовою.http://www.ecpat.org/
  22. Міжнародна кампанія «Рух проти мови ненависті он-лайн». Англійською мовою. http://www.nohatespeechmovement.org/
  23. Практичний посібник «Букмаркс: керівництво по боротьбі з мовою ненависті он-лайн за допомогою освіти у сфері прав людини». Англійською мовою. http://www.coe.int/fr/web/no-hate-campaign
  24. Сайт кіберполіції України. https://www.cybercrime.gov.ua/index.php
  25. Посібник «Що потрібно знати про плагіат: посібник з академічної етики та грамотності для «чайників». Українською мовою. http://library.kubg. edu.ua/images/stories/Departaments/biblio/PDF/books_ac-gr.pdf
  26. Interland - правила безопасности в Интернет в игровой форме https://beinternetawesome.withgoogle.com/interland
  27. Ресурси проекту сприяння академічній доброчесності в Україні (SAIUP). Українською та англійською мовами. http://www.saiup.org.ua/resursy/
  28. Авторське право для бібліотекарів: підручник / [пер. з англ. О. Васильєва]. http://www.informatio-consortium.net/CRL-2015.

(матеріали з сайту науково-методичного відділу   ХОНУБ ім.Гончара)


Тусовка бібліомагів: VІІІ фестиваль

Цьогоріч Ярмарок інноваційних бібліотечних ідей на VІІІ обласному фестивалі молодіжного читання «Відкрий свою книгу» змінив назву, форму та окреслив жанр.
По-перше, весь фестиваль відбувався у жанрі фентезі, тому умовою створення проектів було просування літератури фентезійного жанру. 
По-друге, формою проведення Ярмарку визначили – інтерактивні презентації в парковій зоні. 
Тусовка бібліомагів – таку назву Ярмарок мав у цьому році – запрошуючи бібліотечних фахівців обмінятися досвідом в форматі вільного спілкування з інтерактивними конкурсами, завданнями, іграми.
Новотроїцький парк перетворився на чарівний загадковий ліс, в який завітали літературні герої та бібліотечні маги з 4 районів Херсонської області, адже саме стільки кращих презентацій, було обрано оргкомітетом фестивалю.
Докладна інформація про перебіг фестивалю розміщенна на блозі науково-методичного відділу обласної бібліотеки для юнацтва ім. Б. Лавреньова


Благодійний фонд «Бібліотечна країна» презентує дослідження стану бібліотечних мереж в об’єднаних територіальних громадах Тернопільської області та практичні моделі реформування системи публічних бібліотек, включаючи досвід Великобританії та успішні проекти окремих об’єднаних територіальних громад України.


– Поточний стан мережі публічних бібліотек в Україні: загальноєвропейський контекст.

– Порівняння мережі публічних бібліотек України та Великої Британії.

– Публічні бібліотеки у Великій Британії сьогодні: соціологічний аспект.

– Функціонування публічних бібліотек: досвід острова Уайт, Велика Британія.

– Майбутнє публічних бібліотек України: стратегія змін.

– Спроби вирішення проблеми: пілотний проект реформи бібліотечної системи у Теребовлянській ОТГ.

– Крок вперед – мобільне бібліотечне обслуговування.

Дане дослідження має практичну користь для об’єднаних територіальних громад, які можуть ознайомитися та взяти за приклад досвід Теребовлянської громади з реформи бібліотечної мережі та створення Центрів культури та дозвілля. В документі міститься детальна покрокова хронологія реалізації реформи, в тому числі зразки рішень міської ради та затверджені положення про діяльність оновленої мережі. Також корисною буде інформація про модель мобільного обслуговування населення громад бібліобусами з прикладами маршрутів пересування та розрахунків для кількох громад Тернопільської області.

«Стан бібліотечних мереж в об’єднаних територіальних громадах Тернопільської області» https://goo.gl/p9Ko2b демонструє основні статистичні показники стану бібліотек в Підволочиській, Теребовлянській та Шумській громадах, аналізує матеріально-технічне становище, розподіл фінансування за статтями витрат, кількість та якість книжкових фондів, рівень впровадження інформаційних технологій, графік роботи та форми діяльності бібліотек, а також пропонує рекомендації щодо покращення ситуації.

Дослідження підготовлені в рамках проекту «Трансформація бібліотек в сучасні центри розвитку громад», що впроваджувався за підтримки Посольства Великої Британії в Україні в рамках проекту Підтримка реформи децентралізації в Україні.

(матеріали з сайту науково-методичного відділу   ХОНУБ ім.Гончара)

Шановні колеги!
У 2018 р. правління Товариства запрошує своїх членів взяти участь у регіональному конкурсі на кращу еколого-орієнтовну просвітницьку діяльність бібліотек за напрямком «ресурсозбереження». Мета конкурсу – популяризація екологічних знань серед різних груп населення щодо сприяння розвитку культури сталого  споживання, зменшення витрат енергетичних, водних та інших ресурсів, раціонального управління  матеріальними ресурсами та утилізацією відходів. Для участі в конкурсі необхідно надіслати інформацію про діяльність бібліотеки у 2018 р. за вищезазначеною темою (в т. ч. статистичні дані, фотографії, відео та ін.) і авторські, індивідуальні або колективні, матеріали (сценарій проведеного заходу, опис проекту тощо), підготовлені з дотриманням авторських прав (усі роботи будуть перевірені на плагіат).
З метою впровадження у діяльність бібліотек новітніх інформаційних технологій, залучення до бібліотек молодих користувачів та підвищення іміджу книгозбірень серед освітян та учнівської молоді оголошується обласний конкурс на кращий веб-квест для молоді. З інформацією про веб-квести та прикладами веб-квестів можна ознайомитися в інтернет, зокрема за посиланнями: https://sites.google.com/site/planetavebkvestiv/, https://sites.google.com/site/planetavebkvestiv/informatika/vidfantastiki, https://iulija1975.blogspot.com/p/blog-page_2.html, www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis.../cgiirbis_64.exe?...2.., http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-78D6AE495C70F  
Звертаємо вашу увагу, що конкурсні роботи необхідно надіслати до 10.08.2018 р.
Правління щиро завдячує Вам за підтримку діяльності Херсонського обласного бібліотечного товариства та очікує ваших пропозицій щодо подальшої роботи.
Контактні телефони: (0552) 32-18-29; 26-40-29.
Голова правління Товариства                                                                  Н.І. Коротун


Формуємо імідж сільської бібліотеки (матеріали з сайту науково-методичного відділу   ХОНУБ ім.Гончара)

Методист обласна юнацька, Херсон

Віртуальний бібліодайджест 2018 №1

Перший в цьому році випуск Віртуального бібліодайджеста присвячено трансформаціям бібліотечних функцій, бібліотечних пріоритетів та бібліотечної діяльності за матеріалами фахових статей журналу Бібліотечна планета.

Під впливом технологічних та соціокультурних перетворень, які відбуваються в сучасному світі, змінюються й традиційні стереотипи стосунків між бібліотекою і суспільством. З бурхливим розвитком інформаційно-комунікативних технологій бібліотеки, котрі тривалий час були майже єдиним каналом доступу до документних ресурсів і масивів знань, опановують цифрові технології.
Питання щодо майбутнього публічних бібліотек обговорюються представниками влади і громадськості, бібліотекарями і користувачами. Однак їх розв’язання залежить від того, наскільки бібліотеки зможуть адаптуватися до тенденцій розвитку сучасного соціуму. Від трансформації діяльності бібліотеки залежить не тільки їх майбутнє, а й доля галузі культури країни в цілому.
Дослідження підтвердили гіпотезу стосовно того, що базовою функцією сучасної бібліотеки є інформаційна. Новим вектором інформаційної діяльності бібліотеки є організація і управління масивами знань, тобто відбір, перероблення на основі аналізу, синтезу і структурування різноманітних текстів і медіапродуктів, їх трансляція та передання (в т. ч. мережеве) наявним і потенційним користувачам.
Наступна функція сучасної бібліотеки – освітня. Саме бібліотека спроможна забезпечити право людини на здобуття безперервної освіти та самоосвіти протягом усього життя через інструментарій інформаційного підтримання, сприяти підвищенню інформаційної грамотності населення, його інформаційної культури. 
Новим змістом варто наповнювати одну з базових функцій бібліотеки - меморіальну, яка спрямована на збирання, збереження, розкриття документного історико-культурного надбання і забезпечення доступу до нього членів громад.
У виконанні культурно-просвітницької і культурно-дозвіллєвої функцій новим є те, що сучасна бібліотека може виходити за межі монологічних форм, формувати на своїх майданчиках і поза ними багатоаспектний комунікативний простір, у котрому активна роль належить її користувачам як учасникам практик культурного діалогу.
Отже, бібліотека майбутнього повинна стати не тільки простором для вільного спілкування, самореалізації, освіти і творчості, а й загальнодоступним інформаційно-дозвіллєвим центром, котрий акумулюватиме різноманітні інформаційні потоки і забезпечуватиме рівноправний доступ усім соціальним групам до достовірної інформації і знань, а її соціально орієнтовані сервіси охоплюватимуть усі сфери життєдіяльності суспільства.

Докладніше в статті Т.Вилегжаніної "Трансформація функцій публічних бібліотек у реаліях сьогодення"

У форматі дискусії, запропонованої ІФЛА, українські фахівці обговорили бачення майбутнього бібліотек, проблеми та можливості, які мають українські книгозбірні сьогодні, а також те, як об’єднане бібліотечне співтовариство може разом відповісти на виклики майбутнього. 
Узагальнені результати цього експертного обговорення в статті – О.Бояринової, О.Воскобойнікової-Гузєвої, В.Пашкової «Внесок українських фахівців у глобальне бачення майбутнього бібліотек». 
Основними цінностями, які пропонують бібліотеки, було визнано: клієнторієнтованість; надання доступу до інформації; сприяння демократії та інтелектуальній свободі; розвиток грамотності, освіти, просвіти; доступність
До сильних сторін бібліотек експерти віднесли: інформаційний ресурс та доступ до нього (безкоштовний, рівноправний); досвід реалізації інноваційних проектів; наявність фізичного приміщення; надання спеціалізованих різноманітних бібліотечних послуг; здатність до трансформацій, готовність до змін.
Основні проблеми бібліотек, вважають експерти, такі: недостатня компетентність персоналу, старіння кадрів, менталітет; недосконала нормативно-правова база; відсутність ефективної державної політики в галузі бібліотечної справи; залежність бібліотек від політичних та адміністративних процесів; недостатнє фінансування.
Розвиток сильних сторін, урахування суспільних процесів і особливостей стану галузі в поєднанні із спільними професійними цінностями - запорука успіху і сталого розвитку бібліотек.

Про трансформаційні процеси та змінення пріоритетів у діяльності Одеської ОУНБ ім. М. Грушевського, зокрема, стосовно впровадження варіативних моделей бібліотечного обслуговування, зонування бібліотечного простору, надання користувачам широкого спектра традиційних та інноваційних послуг, створення для них комфортного середовища в статті Ю.Амельченко «Новий простір бібліотеки: популярність, репутація, бренд».
Колектив бібліотеки ще з перших років незалежності нашої держави відчув нові потреби суспільства у функціонуванні закладу як громадського центру спілкування, необхідність спрямування своєї діяльності на задоволення культурно-освітніх, дозвіллєвих, інтелектуальних потреб користувачів, реалізацію їх різноманітних ідей. Фахівці трансформували простір обласної бібліотеки та обрали своїм професійним гаслом тези «Читач завжди правий» і «Що менше “табу”, то краще людині». 
Бібліотека приваблює користувачів не лише багатющим зібранням літератури, започаткованим ще у XVII ст., а й комп’ютерними залами, Wi-Fi, зручними, затишними зонами відпочинку. А якщо відвідувачеві хочеться почитати влітку на свіжому повітрі, то для цього створено й таку можливість. Також у холі бібліотеки діє кафе, яке небезпідставно можна вважати літературним, адже тут усі охочі обговорюють останні літературні новинки, не заважаючи тим, хто працює в читальних залах.
У бібліотеці запроваджено буккросинг, для цього в холі встановлено стелаж «звільнених книг». Є тут також інформаційний стенд «Крокуємо бібліотечними заходами».
У відділі персонального абонемента створено дитячий куточок, в якому малеча, що приходить разом з батьками чи бабусями, може погратися різноманітними іграшками, подивитися мультфільми, помалювати на інтерактивній дошці, переглянути чудові дитячі книжки - подарунки від друзів бібліотеки. Тут також проходять засідання клубу «Літературний сад», на які збираються майбутні поети і літератори. Вони обговорюють сюжети та героїв прочитаних книг з доброзичливими бібліотекарями-ерудитами.
У читальній залі створено кінозал. Це дало нам змогу, наприклад, долучитися до проведення Фестивалю європейського кіно, організувати допрем’єрний показ і обговорення документального фільму «Процес. Російська держава проти Олега Сенцова».
Використати бібліотечний простір якомога повніше і з користю для відвідувачів - наша мета. Тому, наприклад, влітку фахівці відділу мистецтв, які знаються на живописі, музиці, театрі та кіно, перетворюють бібліотечне подвір’я на читальну залу зі столами під парасольками від пекельного сонця, з можливістю почитати пресу або книгу, поспілкуватися, послухати музику, випити прохолодної водички.
Є в бібліотеці і зовсім нова сучасна зала, яку допомогли облаштувати благодійники. В ній розмістився відділ соціально-культурної діяльності.
Бібліотекар О. Тарасенко ініціював і реалізує літературно-пізнавальний проект «Сучасна українська література через персонали». Вже відбулися заходи на теми: «Патріарх української літератури Юрій Андрухович», «Сірий кардинал Юрій Іздрик», «Залізна леді Оксана Забужко», «Український Пелевін Сергій Жадан», «Галицький лицар Юрій Винничук».

Більше цікавої інформації шукайте в першоджерелах:

Вилегжаніна, Т. Трансформація функцій публічних бібліотек у реаліях сьогодення // Бібліотечна планета. – 2018. – №1. - С.4-5.



Бояринова, О. та ін. Внесок українських фаівців у глобальне бачення майбутнього бібліотек / О. Бояринова, О. Воскобойнікова-Гузєва, В. Пашкова // Бібліотечна планета. – 2018. – №1. - С.7-9.



Амельченко, Ю. Новий простір бібліотеки: популярність, репутація, бренд // Бібліотечна планета. – 2018. – №1. - С.17-19.
ШАНОВНІ КОЛЕГИ, завітайте на блог  HTTP://GORODMEDIA.BLOGSPOT.COM/, спільний проект Херсонської ОБД ім.Дніпрової Чайки, ЦДБ м.Херсон та бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів міста
скачайте повний комплект матеріалів бібліотечних медіа уроків.  


Заходи 2018 року (до плану)
№ п/п
Термін
проведення
Назва заходу
2.
Лютий-березень 2018
ІІІ обласний фестиваль виконавської майстерності «Поетичний камертон Ліни Костенко» та урочисте відкриття Всеукраїнського тижня дитячого читання у Херсонській області.
4.
2017 – квітень 2018
V відкритий літературний конкурс у жанрі фантастики та фентезі «Фант-Фест».
6.
Січень - квітень 2018
Всеукраїнський конкурс на звання найкращого читача 2018 року у Херсонській області у форматі «Велика книга читацьких рекордів Херсонщини».
7.
Січень- травень
Міжрегіональний проект «ПрофіКемп»
(за участю команд із чотирьох областей України)
9.
Квітень
Всеукраїнський фестиваль педагогічної майстерності, присвячений 100-річчю В.О.Сухомлинського.
Заходи за окремою програмою для бібліотечних працівників.
10.
Фінал -Травень
Регіональний літературний конкурс ім. Ю.К.Голобородька «Зачаровані Таврією».
11.
Червень
Обласний фестиваль бібліотечних волонтерських бригад у рамках довгострокової акції на підтримку дитячого читання «Мрій. Читай. Досягай!»
12.
Серпень
Всеукраїнський конкурс дитячої літературної та художньої творчості – обласний фінал
13.
30 вересня
Щорічний обласний Відкритий урок читання – 2018: марафон заходів-зустрічей з відомими особистостями краю
14.
Квітень - листопад
Щорічний обласний інтелектуальний турнір «Ігри патріотів Херсонщини»
15.
Грудень
Участь у Південному фестивалі книги і читання «Книжковий Миколай»



Поради колег: ЛІКУЙТЕ ХВОРОБИ БІБЛІОТЕРАПІЄЮ
Бібліотерапія - це новий вид лікування різних хвороб, від депресії до нежитю. Лікування полягає у ретельно підібраних художніх творах. У Лондоні вже працюють спеціалісти, які радять відповідні тексти своїм пацієнтам. Новий вид нетрадиційної медицини популярний також у Сан-Паулу та Белграді. На початку 20ст. у Сполучених Штатах Америки запрацювала повноцінна літературна клініка.
Книги стимулюють до різних емоцій та, навіть, дій. Тож практика допомагати долати життєві проблеми з їхньою допомогою була популярна ще до появи інтернету й телебачення. Бібліотерапія може вилікувати розбите коліно і розбите серце. 

Як пояснити таке лікування? Власне, ми зачаровуємося деякими книгами, а часом певні романи впливають і на нашу душу. Якщо ви захопилися написаною історією - ви бачите світ очима головного героя, все, що переживає він, переживаєте і ви. Маєте змогу податися в нову подорож, читаючи нову книгу.
Бертруд та Елдеркін видали книгу "Лікування романами", яка розповідає про цю методику, про ази бібліотерапії та про її ефективність. Згодом з'явився і сайт, де люди можуть написати авторам про свою проблему (хворобу). Ретельно проаналізувавши її, спеціалісти дають свої поради. На сайті можна знайти список найпопулярніших хвороб та одразу запропоновану літературу для їх лікування.
Апатія - "Листоноша завжди дзвонить двічі" Джеймса Кейна.
Нестача грошей - "Великий Гетсбі" Френсіса Скотта Фіджеральда.
Безтурботність - "Маленький принц" Антуана де Сент-Екзюпері.
Батьківство - "Дорога" Кормака Маккарті.
Гіпертонія - "Містечко" Шарлотти Бронте.
Безсоння - "Будинок сну" Джонатана Коу.
Нетолерантність - "Читач" Бернарда Шоу.
Повнота - "Довга дорога з Кенсінгтона" Мюріел Спарк.
Дратівливість - "Пікнік на льоду" Андрія Куркова.
Лють - "Плач, люба країно" Алана Пейтона.
Низька самооцінка - "Корабельні новини" Енні Пру.
Зубний біль - "Анна Кареніна" Лева Толстого.
Безробіття - "Хроніка заводного птаха" Харукі Муракамі.
Марнославство - "Звіяні вітром" Маргарет Мітчелл.
Туга - "Шовк" Алессандро Барріко.


Методичні рекомендації до планування на 2018 р.


Проектна діяльність – важлива складова розвитку бібліотеки та професійного зростання бібліотекарів. Тому пропоную ознайомитися з матеріалами «Як правильно написати проект»

Шановні колеги!

ПОСПІШАЙТЕ ВЗЯТИ УЧАСТЬ.


Планування - 2018. 


поради від  науково-методичного відділу 
обласної бібліотеки для юнацтва ім. Б. Лавреньова
Шановні колеги!
Хочу звернути вашу увагу і заанотувати дещо із статті, розміщеної у професійному журналі «Бібліотечна планета» – Талалаєвська М. Нові послуги публічних бібліотек (за матеріалами зарубіжної фахової періодики) / М.Талалаєвська // Бібліотечна планета. – 2017. - №3. – С. 32.

Майбутнє бібліотек залежатиме від їх бачення як певної інституції:

1. Фізична чи віртуальна бібліотека?
2. Бібліотека для індивідума чи для спільноти?
3. Бібліотека: зберігання колекцій чи творчість?
4. Бібліотека- портал чи бібліотека- архів?
Успішне існування бібліотек визначатиме баланс між пропозиціями для індивідуальних клристувачів (затишні приміщення для читання, проведення дозвілля( та послугами для місцевої спільноти в цілому (приміщення для групових зустрічей, офісні простори для бізнес-стартапів, курси з навчання технологій). Отже, бібліотеки змінюють фокус своєї увагивід забезпечення індивідуальних потреб користувачів до до організації простору для зустрічей, таким чином стаючи більшбільш живим та енергійним громадським ресурсом.
За результатами проведеного у 2015 році конкурсу «Нові бібліотечні орієнтири» (New Landmark Libraries), визначено основні напрями розвитку американських бібліотек:
Бібліотеки – це їх користувачі. Фокус уваги зміщено з книжкових колекцій на потреби відвідувачів. Це стосується як програмного забезпечення, так і бібліотечних послуг.
Співробітництво бібліотек і партнерських організацій, коли спільне використання обладнання, програмного забезпечення, сервісів тощо дає змогу одночасно змінювати позиції обох сторін.
Бібліотеки як «батьки ланшафту»     (створення креативного простору). Завдяки своїй архітектурі, просторовому розміщенню будівель бібліотеки стаютьважливими, цікавими в естетичному сенсі елементами місцевого ланшафту.
Бібліотеки як платформа для генерації сучасної культури. Орієнтиром тут є активне інвестування і розвиток своїх творчих та бізнес спільнот. Бібліотеки розробляють спеціальні програми artist-residence (творчі резиденції для художників), навчають підприємців, надають інструменти та проводять тренінги для творчого самовираження і професійного розвитку.
Бібліотека – прозора та світла, наближена до навколишнього середовища. Приміщення бібліотеки має поєднувати в собі сучасні дизайн та якість, що заздалегідь передбачають мобільність у зміні інтер’єру під нагальні потреби.

Так, це досвід американських бібліотек. Але ми не чим не гірші в своєму професіоналізмі. І ми також можемо рухатися вперед відповідно від змін суспільства та вимог громади і наших користувачів. Тож, плануючи діяльність своїх бібліотек на наступний рік, зверність на це увагу.

 Дещо корисних посилань щодо планування

А ось такі форми можна використовувати при проведенні Тижня молодіжної книги, організації бібліотечних таборів та інших акцій щодо популяризації читання серед юнацтва та молоді.

  • натюрморт корисних порад
  • творча майстерня «Art- скриня»
  • книжковий переполох
  • літературна штольня
  • аrt—пікнік
  • бібліокафе  або літературне кафе. В день заходу зал бібліотеки перетворюются
    на справжнє кафе: накриті скатертинами столи, незвичне «літературне меню», «серветки» з цитатами з книг…Детальніше на блозі «Библиотечная фея»

  • «Скринька для книг»
Що Ви порекомендуєте почитати? Так часто звертаються до бібліотекаря читачі. Допомогти їм може прозора «Скринька для книг». В таку скриньку кладуть записочки з назвами книг та їх авторів. На плакаті пояснення, де кольрова гамма записочек відповідає жанру літератури. Наприклад, фіолетовий - фантастика, рожевий – твори про кохання, жовтий - історичені книги і т.і. 

Немає коментарів:

Дописати коментар